Izpušni sistemi so pomemben del avtomobila. Zelo pomembno je, katere izpušne sistem izberemo – svetujemo izbiro kvalitetnega izpušnega sistema, ki ga najdete na povezavi: https://www.strajnar.si/izpusni-sistemi/.

Kdaj je pravi čas za menjavo, si preberite v nadaljevanju. 

Kaj Je Izpušni Sistem?

Osnovna naloga izpušnih sistemov je odvajanje plinov. Ker zmanjšujejo izpust škodljivih plinov, se zmanjša onesnaževanje okolja. 

S tem ko vplivajo na navor in zmanjšano porabo goriva, skrbijo za pravilno delovanje motorja. 

Manjša hrupnost v avtomobilu in izven njega, je prav tako zaradi izpušnega sistema.

Iz zgoraj napisanega lahko vidimo, da so izpušni sistemi zelo pomembni. Imajo veliko nalogo pri ohranjanju čistega okolja, hkrati pa izboljšajo delovanje avta.

Kako so izpušni sistemi sestavljeni?

Če dvignete pokrov motorja, boste videli veliko cevi, ki se ovijajo okrog motorja. To je izpušni sistem.

Da ga boste lažje razumeli, poglejmo najprej, kako je sestavljen:

  • Cevi – so različnih oblik in različne debeline. Med seboj so povezane s tesnili, vse skupaj pa povezujejo sestavne dele izpušnega sistema.
  • Dušilec oziroma izpušni lonec – posoda okrogle oblike, ki ima nalogo, da utiša hrup motorja. S tem ne omeji izhoda plinov.
  • Izpušni zbiralnik – njegova naloga je, da zbira pline direktno iz motorja. Trdno se prilega vsem izpušnim odprtinam.
  • Katalizator – skrbi za zmanjšanje nevarnih izpušnih plinov, ki nastanejo zaradi kemijske reakcije znotraj katalizatorja. Katalizator je prevlečen s posebno zmesjo različnih kovin. Nameščen je ob zbiralniku plinov, zato ker najbolje deluje pri višji temperaturi. Skrbi za pravo izgorevanje skoraj 90 odstotkov strupenih snovi iz plinov, s tem pa uravnava nivo zraka in goriva.

Izpušni sistem sega od motorja do zadnjega dela avtomobila. Nekateri avtomobili imajo tudi izolacijsko zaščito. Ta je potrebna za vsak primer, če se izpušni sistem segreje zaradi vročih plinov iz motorja.

Izpušni sistemi

Kakšne so naloge izpušnega sistema?

Ker avtomobili delujejo tako, da se gorivo ne izgori do konca, so potrebni izpušni sistemi. Neizgoreli deli avtomobila morajo ven iz motorja, v obliki izpušnih plinov.

Plini gredo ven skozi izpušne reže, do zbiralnika, kjer se zbirajo. Po poti se ohladijo, na koncu pa se izločijo skozi izpušno cev. 

Zato ker poskrbijo za zmanjšanje onesnaženosti okolja, so zelo pomembni. Poleg tega pa tudi zmanjšajo hrup in pomagajo, da motor nemoteno deluje.

Kako vzdržujemo izpušni sistem?

Poleg rednega čiščenja avtomobila, je treba skrbeti tudi za izpušne sisteme. 

Menjava izpušnih sistemov se priporoča na 2 do 3 leta. Ker so nameščeni na podvozju, so izpostavljeni zunanjim vplivom. 

Sneg, led, sol, vse to jih razžira od zunaj. Od znotraj pa jim škodujejo kisline, ki nastanejo zaradi izgorevanja plinov.

Če ste opazili obupen hrup, gre zagotovo za luknje v izpušni cevi. Na to vas lahko opozori tudi nihanje moči motorja. V tem primeru je možen servis izpušnih sistemov.

Če pa se poškodujejo izpušni sistemi pred katalizatorjem. Tako v okolje uhajajo strupeni plini in onesnažujejo okolje.

Če opazite katerikoli od zgoraj naštetih znakov, čim prej obiščite mehanika in se zmenite, kdaj bo menjava izpušnih sistemov.

Kako vem, da izpušni sistemi ne delujejo?

Načeloma se vam za tako napako posveti lučka na armaturni plošči. Lahko pa se zgodi, da vam lučka zataji, vam pa vseeno nekaj nagaja.

To lahko ugotovite tako, da opazite, da motor slabše deluje. Lahko pa se vam zazdi, da je avto začel porabljati preveč goriva.

Vse to nakazuje, da nekaj ni v redu z izpušnim sistemom. 

Velikokrat težave povzroča kisikova sonda, ki jo imenujemo tudi lambda sonda. Lahko pa je vzrok težav tudi v katalizatorju, ali pa kakšen izmed filtrov.

Kaj je lambda sonda?

Kisikova sonda je zelo pomemben del izpušnih sistemov, čeprav je majhna. 

Imenujemo jo tudi senzor za kisik. Gre pa v bistvu za vezje, ki nadzoruje dovajanje kisika in goriva. 

Lambda sonda ima nalogo, da nadzoruje izgorevanje v motorju, hkrati pa uravnava nivo škodljivih snovi v plinih v izpušnem sistemu. 

Če razmerje med kisikom in gorivom zelo odstopa, je v izpušni cevi preveč škodljivih snovi. 

Zakonodaja je na tem področju zelo stroga. Izpušni plini morajo ustrezati določenim standardom, ki so postavljeni zato, da je čim manj škodljivih emisij v okolju.

Lambda sonda je tista, ki uravnava nivo in preprečuje, da bi bilo preveč škodljivih snovi, ki lahko onesnažujejo okolje.

Zato je pomemben reden servis izpušnih sistemov, sploh če opazite kakšnega izmed zgoraj naštetih znakov.

Menjava izpušnih sistemov

Izpušni sistemi so najbolj obremenjen del avtomobila, saj so izpostavljeni tako temperaturnim kot mehanskim obremenitvam. 

Sol, led, tresljaji med vožnjo, vibracije, blato, vlaga, vse to slabo vpliva na celoten izpušni sistem. 

Notranje kovinske cevi pa najpogosteje okvarijo visoke temperature, ki lahko tudi presežejo 900 stopinj. 

Kljub temu da je izpušni sistem izdelan in kvalitetnega materiala, pa ga lahko vsi našteti dejavniki poškodujejo. 

Kdaj se menjajo  izpušni sistemi?

To je odvisno predvsem modela avta in od načina vožnje. Izpušni sistemi so najbolj obremenjeni v vlažnem okolju. 

Na ta način mu tudi najbolj škoduje kratkotrajna vožnja, ker se kondenz, ki se nabere na stene izpušne cevi, nima časa izločiti.

To lahko rešite tako, da se na vsake toliko časa odpeljete na daljši izlet. 

Načeloma pa velja pravilo, da pride servis izpušnih sistemov na vrsto na vsake 80.000 kilometrov, oziroma po 8 letih. 

Največkrat je menjava izpušnih sistemov potrebna zaradi:

  • Napake v delovanju motorja
  • Slabe vžigalne svečke
  • Napačne uporabe goriva
  • Vžig motorja s pomočjo vleke

Kaj vse zajema servis izpušnih sistemov?

Servis izpušnih sistemov je odvisen od tega, kje je napaka oziroma poškodba.

Servis lahko zajema:

  • Menjavo celotnega izpušnega sistema
  • Menjavo kolektorjev
  • Menjavo gibljivih cevi
  • Menjavo izpušnega sistema
  • Varjenje izpušnega sistema
  • Testiranje izpustov
  • Menjavo oziroma obnovo katalizatorjev

Obnova katalizatorjev

Katalizator je pomemben del izpušnega sistema. Skrbi za zmanjšanje nevarnih izpušnih plinov, ki nastanejo zaradi kemijske reakcije znotraj katalizatorja. 

Nameščen je ob zbiralniku plinov, zato ker najbolje deluje pri višji temperaturi. 

Skrbi za pravo izgorevanje skoraj 90 odstotkov strupenih snovi iz plinov, s tem pa uravnava nivo zraka in goriva.

Poznamo dve vrsti katalizatorjev, bencinski in dizelski. So različnih oblik – okrogli, ovalni, elipsasti itd.

Obnovijo se lahko vse katalizatorje, ne glede na vrsto in obliko. Ker je pomemben del izpušnega sistema, je treba poškodovanega zamenjati.

Načeloma pa imajo enako dolgo življenjsko dobo kot avtomobil, v katerega so vgrajeni.

Nanj vplivajo delovanje motorja, sistem vžiga in vrsta goriva. Od tega je tudi odvisno, kako dolgo bo deloval brezhibno.

Vsak katalizator, ki je poškodovan, ga je treba obnoviti. Če ne prej, se svetuje, da se obnovijo na vsake pet let. 

Dizelski katalizatorji se obnovijo na enak način kot bencinski. Pred obnovo pa boste morali serviserju podati nekaj informacij:

  • kakšne znamke je vaš avto
  • datum prve registracije
  • prostornina motorja
  • tip motorja
  • oblika katalizatorja
  • po katerem standardu je bil izdelan katalizator

Kvalitetni izpušni sistemi

Po katerem standardu je izdelan katalizator?

Vaš serviser bo takoj ugotovil, po katerem standardu je izdelan izpušni sistem. Vendar pa mu boste morali prej posredovati nekaj podatkov, ki jih dobite v prometnem vozilu. 

V grobem se standardi določijo glede na to, kdaj je bil avtomobil izdelan. Vozila, izdelana do leta 2000, spadajo pod euro standard 2.

Vozila do leta 2005, pod standard 3, do 2009 so standard 4. Po standardu 5 pa so vozila izdelana po letu 2009.

Vsi novejši avtomobili pa so izdelani po standardu 6. Po tem se razlikuje tudi gostota mreže v katalizatorski sredici. 

Standard 5 ima 500 celic / kvadratni inč, standard 2 pa 200 celic / kvadratni inč.

Koliko stanejo izpušni sistemi?

Cena izpušnih sistemov je zelo različna. Preden greste v nakup, morate biti pazljivi, da izberete pravega. Razlikujejo se namreč tudi po znamki in modelu avta, letnikom in vrsto motorja.

Njihova prvotna naloga je odvajanje škodljivih plinov, zato so zelo pomemben del avtomobila.

Izpušni sistemi so lahko tudi lep dodatek, ki vizualno polepša avto. Veliko se jih tudi na ta način odloča, kateri izpušni sistem bodo kupili.

Izpušni sistemi za avtomobile

Pogosta vprašanja

Kdaj se morajo izpušni sistemi menjati?

Kdaj je pravi čas za menjavo izpušnega sistema, je težko napovedati. To je odvisno tudi od modela avta in načina vožnje. To je odvisno predvsem modela avta in od načina vožnje. Izpušni sistemi so najbolj obremenjeni v vlažnem okolju. Načeloma pa velja pravilo, da pride servis izpušnih sistemov na vrsto na vsake 80.000 kilometrov, oziroma po 8 letih. 

Kje lahko opravim servis izpušnih sistemov?

Servis izpušnih sistemov lahko opravite v vsaki mehanični delavnici. Težave je včasih težko opaziti, ker je sistem skrit pod pokrov motorja. Nenavadni zvoki, kot je na primer bobnenje, sikanje ali pokanje, so po navadi znak, da nekaj ne deluje. Pozorni bodite tudi, če vam zasveti opozorilna lučka na armaturni plošči. 

Koliko stanejo izpušni sistemi?

Cena izpušnih sistemov je zelo različna. Preden greste v nakup, morate biti pazljivi, da izberete pravega. Razlikujejo se namreč tudi po znamki in modelu avta, letnikom in vrsto motorja. Izpušni sistemi so lahko tudi lep dodatek, ki vizualno polepša avto. Veliko se jih tudi na ta način odloča, kateri izpušni sistem bodo kupili. Cena pa je tudi temu primerna.

Kaj vse zajema servis izpušnih sistemov?

Servis izpušnih sistemov je odvisen od tega, kje je napaka oziroma poškodba. Servis lahko zajema menjavo celotnega izpušnega sistema, menjavo kolektorjev, menjavo gibljivih cevi, menjavo izpušnega sistema in menjavo oziroma obnovo katalizatorjev. Na vsakem servisu pa bodo tudi testirali izpuste.